Rynek pracy w 2025 roku jest dynamiczny – niczym w kalejdoskopie zmieniają się wymagania pracodawców, a w używanych technologiach pojawiają się coraz to nowsze innowacje, np. związane z AI. Wszelkie zmiany można jednak „dogonić”, rozwijając swoje zainteresowania i pasje na różnego rodzaju szkoleniach. Dobrze wiedzą o tym pracodawcy, dlatego dużą wagę przywiązują także do umiejętności miękkich swoich przyszłych pracowników. Dla nich liczą się cechy, takie jak ciągła chęć rozwoju, elastyczność, otwartość na zmiany i kreatywność.
Spis treści:
- Co to są kompetencje miękkie?
- Najważniejsze kompetencje miękkie w pracy
- Jak rozwijać umiejętności miękkie?
- Kompetencje miękkie a umiejętności techniczne
Co to są kompetencje miękkie?
Kompetencje miękkie, często nazywane „soft skills”, to zespół umiejętności, które bezpośrednio wpływają na sposób komunikowania się z innymi, nasze podejście do rozwiązywania problemów i organizację pracy. Oprócz znajomości programów specjalistycznych i wiedzy technicznej to na nie przede wszystkim zwracają uwagę rekruterzy.
Do kompetencji miękkich zaliczamy przede wszystkim komunikatywność, empatię, elastyczność, otwartość, umiejętność pracy w zespole i zarządzanie stresem. Są to więc umiejętności, które tak naprawdę pozwalają usprawnić pracę oraz zwiększyć komfort wykonywanych zadań.

Najważniejsze kompetencje miękkie w pracy
Jakie będą najważniejsze kompetencje miękkie doceniane przez pracodawców? Popularne platformy związane z rekrutacją pracowników, takie jak LiveCareer oraz InterviewMe zwracają uwagę na następujące cechy:
- komunikatywność – skuteczna komunikacja z pracownikami i umiejętność jasnego przekazywania myśli;
- praca zespołowa – zdolność do wspólnego działania, wspierania innych i osiągania razem celów;
- innowacyjność – proponowanie nieszablonowych rozwiązań, otwartość na nowe pomysły;
- podejmowanie decyzji – umiejętność szybkiej, skutecznej analizy sytuacji, oceny ryzyka i wyboru najlepszego działania;
- dobra organizacja pracy – ustalanie priorytetów i wykorzystywanie czasu w sposób produktywny;
- empatia – rozumienie emocji innych, co ułatwia budowanie pozytywnych relacji ze współpracownikami;
- odporność na stres – zachowanie spokoju i skuteczności działania w trudnych sytuacjach;
- asertywność – umiejętność wyrażania własnych opinii z poszanowaniem granic innych osób;
- elastyczność – zdolność szybkiego dostosowania się do zmian i nowych warunków pracy.
Jak rozwijać umiejętności miękkie?
Umiejętności, takie jak asertywność i kreatywność, wydają się być wrodzone. Ale rozwój kompetencji miękkich jest możliwy na każdym etapie życia! Pierwszym krokiem jest refleksja nad samym sobą – zadaj sobie pytanie, jakie są Twoje mocne strony, a nad czym chcesz jeszcze popracować. Może jesteś osobą otwartą i pomocną, ale brakuje Ci asertywności, więc czasem bierzesz na swoje barki zbyt wymagające zadania?
Kompetencje miękkie możesz rozwijać na kursach prowadzonych przez trenerów, psychologów oraz psychoterapeutów. Obserwuj również, jak działają osoby, które podziwiasz za otwartość czy opanowanie i spróbuj naśladować ich zachowanie.
Rozwój kompetencji miękkich to także aktywne działanie i wychodzenie ze swojej strefy komfortu. Angażuj się w projekty zespołowe, bierz udział w wystąpieniach publicznych i uprzejmie odmawiaj, jeśli nie możesz wykonać danego zadania. To małe kroki, które przybliżą Cię do dobrych nawyków.
Kompetencje miękkie a umiejętności techniczne
Kompetencje miękkie skupiają się na umiejętnościach, które wpływają na lepszą atmosferę w pracy, zwiększają efektywność działania czy generują nowe pomysły. Natomiast kompletnie inne są kompetencje twarde – to specjalistyczna wiedza, znajomość branżowych pojęć i umiejętność pracy w danych programach.
Pracownik idealny łączy pracę w zespole i elastyczność wraz z wiedzą techniczną i umiejętnościami praktycznymi. Warto więc zadbać nie tylko o rozwój kompetencji miękkich, ale i regularnie pogłębiać i aktualizować znajomość danej branży.

Pełne informacji kierunki TEB Edukacja
TEB Edukacja oferuje listę ciekawych kierunków z różnych branży, które pozwalają nauczyć się zupełnie nowych umiejętności lub rozwijać wiedzę w danym temacie. Od kosmetyki i fryzjerstwa, przez finanse i rachunkowość, aż po kierunki medyczne – wybór jest naprawdę szeroki. Zajęcia prowadzą doświadczeni specjaliści, całość wspierana jest również przez partnerów TEB Edukacja (takich jak Canon, Bielenda). To doskonała propozycja dla osób, które chcą zdobyć praktyczne kompetencje i zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku pracy.
Umiejętności przydatne w każdej branży
Na kierunkach TEB Edukacja poznasz także programy i zdobędziesz umiejętności, które doceniają pracodawcy niezależnie od branży. Szczególnie dobrym wyborem będzie kierunek Cyberbezpieczeństwo lub szkolenie Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel – poziom podstawowy. To nie tylko ozdoba CV, ale i wiedza, która naprawdę przydaje się w każdej pracy. Dzięki takim kompetencjom łatwiej dostosujesz się do zmieniających się wymagań rynku i rozwiniesz kluczowe umiejętności.




