
II Laboratorium We Choose VET for the Future w TEB Edukacja
14 listopada 2025Kolejne spotkanie w ramach projektu Erasmus+ We Choose VET for the Future jest żywym potwierdzeniem, że wymiana dobrych praktyk oraz międzynarodowa dyskusja o doświadczeniach, osiągnięciach i wyzwaniach stanowią gwarancję rozwoju branży oraz umożliwiają stronom projektu zajmowanie pozycji liderów edukacji na krajowych rynkach.

Przedstawiciele Włoch (Consorzio Futuro oraz I.C. Perugia 8 „Ferro di Cavallo-Olmo”), Bułgarii (SU Hristo Yassenov) i Polski spotkali się tym razem w poznańskiej siedzibie TEB Edukacji przy ul. Pastelowej 16. Drugie laboratorium współpracy odbyło się w dniach 24–26 września 2025.
Pierwszego dnia włoscy i bułgarscy partnerzy zapoznali się z polską organizacją, jej strukturą, rodzajami szkół wchodzących w skład TEB Edukacji oraz kierunkami i profilami kształcenia dla uczniów i słuchaczy. Zaprezentowano im wysokiej jakości sprzęt w naszych pracowniach, który w wielu przypadkach został zakupiony dzięki dotacjom wspieranym przez Unię Europejską.

Pierwszy panel edukacyjny koncentrował się na zagadnieniach dotyczących kluczowej, ale wymagającej roli doradcy zawodowego oraz jego kompetencji. Dyskutowano o wyzwaniach wspólnych dla trzech krajów. Przeanalizowano perspektywę europejską, szkolenia oraz zjawiska takie jak „getta edukacyjne” i „błędne koła”. Pani Agnieszka Madej — doświadczona doradczyni zawodowa z TEB Edukacja — zwróciła uwagę na kluczową rolę poradnictwa zawodowego na każdym etapie edukacji: od przedszkola po kształcenie dorosłych. Ten wartościowy panel pozwolił odpowiedzieć na szereg istotnych pytań.
Co oznacza poradnictwo zawodowe w praktyce?
- regularne, obowiązkowe lekcje,
- specjalne lekcje doradztwa zawodowego (dla klas VII–VIII i szkół średnich),
- spotkania z wychowawcą klasy,
- warsztaty, – projekty i spotkania z rodzicami,
- wizyty studyjne w miejscach pracy, szkołach zawodowych i ośrodkach szkoleniowych.
Jaki powinien być dobry doradca?
- empatyczny,
- cierpliwy,
- uważny,
- komunikatywny,
- odpowiedzialny,
- praktyczny (testy kompetencji zawodowych, ich interpretacja oraz sprawne przeprowadzenie ucznia przez proces wyboru ścieżki kariery),
- ambitny,
- elastyczny,
- kreatywny,
- innowacyjny,
- przedsiębiorczy.

Kolejną prezentację otworzyła Pani Francesca Fabi. Przybliżyła misję szkoły Perugia 8, kluczowe założenia, strukturę, typy placówek, grupy wiekowe oraz zróżnicowanie narodowo-kulturowe uczniów, a także potrzebę rozwijania ich kompetencji europejskich i przedmiotowych. Placówka skupia się na klasach gimnazjalnych, umożliwiając uczniom poznawanie świata poza murami szkoły.
Jak szkoła Perugia 8 wychodzi poza stereotypowe nauczanie w szkolnej ławce?
- wycieczki edukacyjne po okolicy w celu odkrywania zasobów kulturowych,
- wizyty w bibliotekach,
- odwiedzanie muzeów,
- interdyscyplinarne wycieczki edukacyjne o charakterze kulturalnym i sportowym,
- sala lekcyjna na środku morza.
Pani Marina Sabkova-Borisova oraz Pani Stefka Staneva — nauczycielki z SU Hristo Yassenov — dały początek fascynującej dyskusji o kompetencjach i umiejętnościach doradcy zawodowego. To rola, w której podstawą jest porozumienie z uczniami oraz zapewnienie im emocjonalnego wsparcia — sfera absolutnie kluczowa i niepodlegająca zaniedbaniu.
Ostatnim głosem panelu było wystąpienie przedstawicielki Consorzio Futuro, Pani Eleny Ruggeri — koordynatorki projektu. Przybliżyła system funkcjonowania szkół średnich we Włoszech. E-portfolio, usługi doradcze, kampusy szkoleniowe, pośrednictwo pracy dla szkół, agencje szkolenia zawodowego oraz dialog szkół z rodzicami i uczniami — to tylko część inspirujących aspektów poruszonych w jej prezentacji.
Przełomowe wnioski i dalszą dyskusję uczestnicy kontynuowali podczas spaceru po zabytkowym centrum Poznania.

Drugiego dnia nasi goście odwiedzili szkołę w Toruniu — jeden z najlepiej wyposażonych oddziałów TEB Edukacja, w którym funkcjonuje technikum, szkoła policealna oraz liceum. Przedstawiciele Włoch i Bułgarii byli pod ogromnym wrażeniem nowoczesności placówki, jej struktury oraz szerokiej i innowacyjnej oferty. Pracownie informatyczne, profesjonalna pracownia VR, pracownia fotograficzna oraz sprzęt zakupiony z funduszy unijnych — symulator VR, gogle VR, komputery, fotobudka, ploter, drukarki 3D — przyciągnęły uwagę naszych partnerów na długo.
Tego dnia odbyła się również prelekcja fantastycznej nauczycielki TEB — Pani Joanny Symonowicz-Sokólskiej oraz anglojęzyczne warsztaty z doradztwa zawodowego dla uczniów z wykorzystaniem platformy Padlet.

Pogłębienie relacji i współpracy nastąpiło podczas obiadu na toruńskiej Starówce.
Ostatniego dnia kontynuowano temat doradztwa zawodowego oraz jego wpływu na wybór dalszej ścieżki edukacyjnej i przyszłej kariery uczniów. Punktem wyjścia była prezentacja nauczyciela TEB Edukacja — Pana Michała Sakowskiego, która naturalnie zainicjowała dyskusję o dobrych praktykach w doradztwie. Uczestnicy wymienili się informacjami o narzędziach wykorzystywanych przez doradców w ich krajach.
Pani Anna Klimaszewska z centrali oprowadziła gości po siedzibie TEB Edukacja, nakreśliła strukturę organizacyjną oraz opowiedziała o działalności poszczególnych działów.

Pani Katarzyna Wałczyńska z Działu Pozyskiwania Funduszy oraz organizatorka drugich Laboratoriów wręczyła uczestnikom certyfikaty. Wspólna sesja zdjęciowa była klamrą spinającą trzy inspirujące dni wypełnione wiedzą, praktyką, radością współpracy oraz wizją dalszej, ścisłej kooperacji. Jesteśmy przekonani, że po takich spotkaniach wszyscy wracają do swojej pracy z nowymi ideami, które umacniają naszą pozycję liderów tej arcyważnej dziedziny, jaką jest edukacja.